11 juli 2012

Blazblue analys


En kort analys över mitt spelande


I onsdags så drog jag till Sakurakai för den vanliga Blazblue träffen vi brukar ha mellan 18:00-22:00. Vi hade bland annat ett möte angående Rencon Leksands 2012, som ska hållas nu 7-9 september. Sakurakai ska ännu en gång vara med och arrangera några aktiviteter. Animevisning, japanska brädspel och tv-spelsturnering i Blazblue och Bomberman.Tråkigt nog så blir det här sista Sakurakai träffen för mig under hela sommaren troligen. Jag har inte råd att skaffa busskort för än i höstterminen startar igen.

Efter mötet så var det äntligen dags att lira lite Blazblue för mig. I helhet så presterade jag rätt bra, tappa lite kombos utan att jag hann avsluta dem riktigt. Jag försökte även prova på lite grejer i praktiken som jag hade tränat på hemma:

Först en enkelt och fundamental midscreen kombo (starter och anfall i början brukar oftast variera)
Midscreen kombo: J2C > 5B > 5C > 2C > 3C > Houtenjin > Zaneiga > 6C > 5C > J5CCCC > 2C > 6D > 4D > Jakou

Jag har börjat få in in Zaneiga allt oftare nu efter Houtenjin, men där efter när vi kommer till J5CCCC > 2C så blir det fel och så gör jag 3C istället för 2C och missar allt. Någonting jag måste verkligen träna bort.

Man kan alltid göra annars: Jakou > RC > Zaneiga > 6C > 5C > J5CCCC... gör man den här rätt så kan du komma upp till 3k skada minst. Ännu ett problem för mig är när jag gör 66 > 5C efter RC så blir det 6C istället så missar allt och 50% heat mätare bortkastad.


Corner kombo: J2C > 5A > 5B > 5C > 2C > 3C > Jabaki > 6C > 5C > J5CCCCC > 2C > Gashoukyaku > 3C > Mizuchi Rekkazan

Jag lyckades aldrig få in den här i matchen, men var alltid nära. Jag fick in en annan variant som jag såg på en video dagen innan utan att jag hann träna på den riktigt. Starter kan variera lite grann så länge du  kommer in till hörnet med J5CCCC och komma nära marken för 2C. Annars vart det så här ofta för mig.

Corner kombo:  J2C > 5A > 5B > 5C > 2C > 3C > Jabaki > 6C > 5C > J5CCCCC > 2C > Gashoukyaku > 5C > 2C >  Gashoukyaku > 5C > 2C >  Gashoukyaku > 5C > 2C...

Vid slutet så ska man göra  Gashoukyaku igen och sen gå in för 5C > J5CCCC > Hirentotsu som avslutare.
Min timing är lite dåligt där vid slutet, men jag börjar få till det. Den här mini loopen är en enklare variant av Hazamas ökända Hirentotsu kombo loop och skadan är inte detsamma. Du kan få upp till 3,5k skada med rätt starter och bygga upp en del heat till din mätare. Börjar du med ett grepp intill hörnet så ökas skadan upp till 4k. Jag skulle rekommendera att lära den här i fall man har svårt att göra Hirentotsu loopen. Nästa steg för mig är att kunna få in Hirentotsu loopen och lära mig att göra den flera gånger utan reset. Inputen har jag nästan behärskat mig i alla fall, men det kan se missar så som jag super hoppar eller gör 3C istället.

Jag har fortfarande dåliga vanor kvar som jag gör när jag möter datorn och andra spelare. Min variation av att använda Drive är enformig just nu. Den stora majoriteten av min Drive sker oftast dessa mönster 5D > D > J2C eller 5D > D > J5AA, så har vi 6D > J2D. Inte så bra, och 5D > D blir jag väldigt straffad av att möta Tsubaki när hon gör på 2C.

Jag håller på kolla på lite matcher och se hur andra Hazama spelare gör. Man ska inte kopiera andras rörelse har man sagt eftersom man blir inte bättre av det. Vad jag försöker göra är att kunna se vilka möjligheter man kan göra och tricks bakom Drive. För att göra Hazama riktigt farlig är att kunna vara lite tricky med hans Drive. Jag testade lite nya grejer och försöka tänka utanför lådan nu hela tiden. Det gick ganska bra, inte perfekt men det börja få till det, gamla vanor ligger fortfarande kvar. Om jag kan hela tiden testa nya grejer att använda Drive för pressure så kommer mitt spelade bli mycket bättre.

En av mina största problem jag har, är när jag blir intryckt i hörnet och ska försöka ta mig ut. Det verkar som  mitt techande fungerar aldrig riktigt och jag blir alltid träffad igen. Så är jag envis mmed att anvädan Gashoukyaku hela tiden för att få in en counter hit. Det största problemet blir väl att jag hela tiden gör det på vänster sida, så det mönstret är alldeles för tydligt. På höger sida så kör jag alltid samma hörn kombo. Jag måste träna mig mer på att kunna ta mig ut ur hörnet och utnyttja min Drive för det oftare. Jag har en dålig vana att vara envis med att göra samma attacker hela tiden, tydliga mönster och gamla vanor.
När det kommer till pressure så har den blivit mycket bättre, jag är en väldig aggressiv spelare och gillar att gå på hela tiden. Hazama är väldigt duktig på den delen och tack vare hans ställning Jasetsu så har tre möjligheter att anfall, varav en av dem är en bra overhead. Ressenga är nog en av hans bästa pressure och blockstrings metoder då han har snabb återhämtning ifrån den. Jag försöker hela tiden att variera med attack och gå in för grepp, ibland Gaisaishou för att göra min mix-up farligare. Att möta spelare går detta bra, men datorn på Hell fungerar det inte riktigt samma sak så min pressure och blockstrings träning har jag haft svårt att göra ensam hemma. Online har inte gått så bra då det är alltid delay och lagg gör det ospelbart för mig. I framtiden vill jag satsa på att kunna åka runt till Stockolm och Uppsala finns det några föreningar som håller på med fighting-spel. Så jag hoppas på att kanske kunna gå med i mindre tävlingar eller dagar de spelar Blazblue och träffa nya spelare.

Vad jag lackar som spelare förutom dessa viktiga punkter; är erfarenheten att möta andra spelare. Det finns bra spelare på Sakurakai, men jag måste träffa nya motståndare också för att lära mig bemöta nya stilar, karaktärer och utmaningar. För att bli en bättre spelare som person och utövare inom fighting-spel så är erfarenhet nyckeln till god utveckling. Jag hoppas på att kunna möta många nya spelare på Rencon som kanske har lika stort intresse för Blazblue som vi på Sakurakai.

1 kommentar:

  1. Hazama har ju ganska svårt att ta sig ur hörnet, särskilt om fienden har bra pressure.
    De vanligaste man ser är väl att man försöker hoppa. 4F start-up vilket är mindre än de 7F på Gashoukyaku, attackerar fienden dig inte när du är i luften kan du fly med din drive. Annars så har du i alla fall för ett tag undvikit att behöva välja mellan att blocka högt eller lågt.

    Vet egentligen inte om det är vidare utvecklande att spela mot Hell faktiskt. Den läser ju dina inputs så, vad du än gör så kontrar den om den kan (mer eller mindre).
    Lämnar du 1F hål, så har du en reversal på dig. :p

    SvaraRadera