19 juni 2012

Grisaia no Kajitsu demo


Förhandstitt 01 Grisaia no Kajitsu demo


Utvecklat av: Front Wing
Utgivet av: Prototype, Front Wing
Utgivnings datum: 2011-02-25




När jag fick reda på att det skulle komma ut en översättning av demot Grisaia no Kajitsu hade jag någoting att se fram emot. Efter den var tillgänglig på morgonen så skaffade jag ner det direkt till min dator och började spela det efter installationen var klar. Det engelska demot skiljer sig en del ifrån den japanska utgåvan. Den japanska versionen gör att man får välja 3st olika scenarion ifrån spelet; en del av common route, en viktig del ur Suou Amane story route "Angelic Howl" och en H-scen av henne. Den engelska utgåvan låter läsaren få uppleva ungefär 1/3 av common route, men behåller samma läslängd som den japanska versionen. Detta beslut gjorde de för att kunna ge en mer linjär upplevelse istället för bitar och hoppande igenom allting.
Jag personligen gillar detta beslut från dem, så jag slipper få se viktiga delar ur handlingen som kan förstöra min personliga upplevelse.

Den oranga färgen ger mig en mysig och
avslappnade känsla
Karaktärerna är gjort av Watanabe Akio, som ligger även bakom Bakemonogatari. Vilket man kan se på Sakaki Yumiko som har lite karaktärsdrag av Hitagi Senjougahara. Arten är riktigt snygg och Watanabe har gjort ett utmärkt jobb till det är spelet.

Vi har de typiska inställningarna där du kan bestämma hastighet för auto mode och text, ljudnivåer på karaktärer, bakgrundsmusik, vilka röster du vill ignorera. Lite alternativ för skärminställningar och skärmupplösning. Jag kan lova att ett sånt här spel på 1920x1080 är riktigt vackert att titta på. Rent visuellt var spelet en fröjd för mina ögon. Gränssnittet är stilrent och snyggt med tydliga, svarta ikoner och en fin dialogruta.

Under den korta tiden jag körde fick jag se en del miljöer. Allt från stan och himlen till skolans olika lokaler och rum. Eftermiddagsbilderna när den organa solen lägger sig över klassrummet ger mig en varm och mysig känsla. Det fanns ett tillfälle när de åker bil där man ser lyktstolpar passera förbi hela tiden, vilket jag fann snyggt gjort. Jag hoppas på att de utnyttjar mer att panorera bakgrunden för ökad dynamik. De snålar inte med att karaktärsporträtten tar upp en del plats av skärmen. Fina detaljer så som svettdroppar och frågetecken brukar poppa upp på karaktärerna för att ge starkare uttryck för dem. För att visa lite mer rörelse och djup så brukar de statiska karaktärsporträtten röra på sig lite grann eller placera bakom eller längre ifrån varandra. De har även chibi-style bilder som beskriver mindre händelser och gör det mycket gulligare. Alla dessa små detaljer och effekter visar produktionskvalitet och vad de har lagt ner på - ett stort plus för mig.

Chibi-style gör allting med underhållande att läsa.

Tidigt i början får vi veta en del om våran huvudperson; Kazami Yuji om hur hans levansstil, sociala status, kalla och lugna personlighet är. Jag finner honom till en väldigt intressant huvudkaraktär som verkar dölja en del saker bakom sig. Han är ingen människa med sinne för humor, folk får det svårt att prata med honom pågrund av hans mördarblick känsla (som gör han suspekt för många). Allt han vill är att leva ett normalt skolliv som student för en gångs skull. Han blir därför vald till Mihama Akademin, en ny skola där endast speciella eliter blir antagna. Vi har ett unikt utbud av 5 huvudhjältinnor som lever tillsammans med dig under samma tak på den ensamma akademin. Min personliga favorit bland tjejerna är Suou Amane, din senpai som går tredje året på skolan. Min andra favorit Sakaki Yumiko, en tjej som inte gillar och verkar ha det svårt att bli vän med andra. Hon ser ut att leda till en intressant karaktärsutveckling och story. Annars har vi Matsushima Michiru, som är lite små-gullig pågrund av sin intressanta personlighet. Alla är unika på något sätt och känns inte normala, de verkar dölja någonting hemligt som har gjort att de kommer till Mihama Akademin. Rösterna är bra och passar in i sina roller och refleterar deras personlighet. Jag har ännu inte mött på någon manlig karaktär som har en viktig roll för handlingen.

Musiken är bra, men inget soundtrack som sitter i mitt huvud, vi får se om jag ändrar åsikt längre in. Ljudeffekter har placerats ut lite här och där. Det är ljudeffekter som inte alla kanske ser som nödvändiga, man jag gillar det då det ger mer liv till allting. Spelet temalåt och intro gillar jag väldigt starkt

Efter ha testat ca 2 timmar av spelet så måste jag säga att jag är riktigt imponerad över upplevelsen och produktionen känns högkvalitativ. Ser verkligen fram emot att köra igenom hela spelet när översättningen är avslutad. Jag är inte klar med demot ännu och ska snart det den här veckan. Är ni intresserade så tycker jag ni ska ska gå och ladda ner demot för översättarnas sida och hjälpa dem att visa intresse och stödja projektet: Grisaia no Kajitsu demo

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar